Uppdrag
Rekomo
I över 25 år har familjeföretaget Bafab kontorsmöbler erbjudit Sveriges största utbud av kvalitativa begagnade kontorsmöblerlösningar till företag och privatpersoner runt om i landet. I takt med att bolaget växt, nya enheter har öppnats i både Stockholm och Malmö, har självaste varumärkesarbetet och kommunikationen halkat efter. Nya konkurrenter har slagit upp dörrarna och för att förtydliga erbjudandet och stärka positionen på marknaden fick vi i uppdrag att ta ett helhetsgrepp kring varumärket och kommunikationen.
Uppdrag
I den första uppdragsdelen ingick bland annat att ta fram ett nytt företagsnamn, med tydligare koppling till verksamheten, varumärkes- och marknadsföringsstrategier, ett varumärkeslöfte, kommunikationskoncept, textmaterial samt förankring av det nya varumärket internt.
I den andra uppdragsdelen ingick framtagning av Rekomos nya grafiska profil, trycksaker, omskyltning utanför och i butikerna, deras nya hemsida & e-handel inkluderat full integrering av säljstöd och affärssystem.
Vi utgick ifrån kärnan i verksamheten – kontorsmöbler. Det, tillsammans med deras fokus på just begagnade kontorsmöbler, gjorde att orden recycle, reuse, rethink samt reinvest dök upp flertalet gånger under idéprocessen. Kombinationen av just “re” och förkortningen av kontorsmöbler, “komo” bildade vårt nya företagsnamn – Rekomo.
Vi hjälpte Rekomo identifiera och ta fasta på de värden de ger och skapar åt sina kunder. Vi tog fram mottot ‘Hållbarhet på köpet’. Att handla hos Rekomo är ett hållbart köp. Det är hållbart för miljön. Det är hållbart för plånboken. Det är hållbart för Rekomo säljer kvalitetsmöbler. Det är hållbart för Rekomo värnar om sina kunder.
Exempel på tonalitet och användning av kommunikationskonceptet ’Hållbarhet på köpet’.