Uppdrag
WH Bolagen
WH Bolagens historia börjar ursprungligen för över sextio år sedan då WH Bygg grundades av kompanjonerna Westerdahl och Herbertson. Idag tillhandahåller de ett komplett erbjudande inom byggsektorn med över hundra medarbetare över fem olika discipliner.
Uppdrag
Vi fick i uppdrag att uppdatera WH Bolagens och deras dotterbolags varumärken från grunden och tydliggöra deras erbjudande och position på marknaden.
Vad vi gjorde
Efter ett ingående förarbete kom vi fram till att WH Bolagen och dess dotterbolag behövde förtydliga deras erbjudande. Kopplingen mellan WH Bolagen och dess dotterbolag, som bland annat hette Ljungbloms Elektriska, var alldeles för svag. Vi kom fram till att WH Bolagen varken gynnades eller hade resurser att sköta om dessa sex olika varumärken. Beslut fattades att vi behövde tydliggöra dotterbolagens koppling till WH Bolagen. Ljungbloms Elektriska blev WH Elektriska – Olof Leander Måleri blev WH Måleri för att ge två exempel.
Med nya bolag- och varumärkesnamn tog vi sedan fram ett nytt varumärkeslöfte, en helt ny visuell identitet med en ny grafisk profil, nya verksamhetsbilder, en WordPress-baserad hemsida och diverse kommunikationsmaterial. Avslutningsvis hjälpte vi även WH Bolagen att förankra det nya varumärket internt.
WH Bolagens nya symbol är uppbyggd av fyrkanter och symboliserar WH Bolagens modulära erbjudande.
Formen skapar en association till fastigheter och byggsektorn.
Spetsarna på W:et är dels en homage till WH Bolagen gamla logotyp men symboliserar även dotterbolagens samlade spetskompetenser.
Vi tog fram nya verksamhetsbilder, porträtt och referensbilder på slutförda projekt.
”Vi fick en bra känsla för Dogwash och deras arbete redan från första stunden. Arbetet med att skapa en ny logga och rebranding av vårt företag var ett stort steg, men vi är extremt nöjda med vad vi fick utav Dogwash”
Patrik Schill
Marknadschef – WH Bolagen