Dogwash

Advertising Emojis

Bakgrund

Vi är Dogwash, en reklam- och produktionsbyrå i Göteborg. Som liten reklambyrå med stora ambitioner ville vi nå ut med vårt budskap att man inte behöver vara ett etablerat varumärke – eller ha den största marknadsföringsbudgeten för den delen – för att ta sig igenom marknadsföringsbruset.

Insikt

Som i alla branscher har de som arbetar i reklambranschen sitt alldeles egna sätt att kommunicera med varandra. Ett slags språk som kan verka obegripligt för utomstående. Vi ville förändra och göra kommunikationen i vår bransch roligare, samtidigt som vi kommunicerar vårt mål – att göra prisvinnande kommunikation.

Lösning

Vi tog fram Advertising Emojis. Ett externt tangentbord till iPhone och iPad fullmatat med emojis för reklamare. Förutom en uppsjö av priser finns allt från klassiska reklamreferenser som Cadbury Gorillan till nya favoriter som Jean-Claudes “Epic split”, Old Spice-mannen, copywritern Peggy och andra livsviktiga emojis. I appen, som finns tillgänglig på App Store och på den officiella hemsidan advertisingemojis.com kan du bland annat komma med egna förslag på emojis för kommande uppdateringar av appen.

Dogwash - Advertising Emojis - Reklamkampanj - Månadens kampanj Resume

“Text Like a Creative Superstar
With These Advertising Emojis”

Adweek

“This is the app all creatives have been waiting for”

Creative Criminals

“GBGbyrån Dogwash nya oumbärliga reklamvärlden-emojis makes it over there”

ADA Sweden

“Dogwash skapar emojis för reklambranschen”

CAP&Design

“These Advertising Emojis are adsolutely marvellous”

Creativepool

 

“광고제 트로피를 이모지로 주고받으세요”

Cannes Lions Korea

“Pretty niche target for these emojis, but us advertising folk are suckers for a good campaign”

The St. Louis Egotist

“Now, you can emoji like a creative director”

Digiday

“A set of emojis created by @DogwashReklam for all you adland texting needs”

Creative Social

“Advertising Emojis’ App Provides Users With Amazing Popculture Emoticons”

iDigital Times

“Lanserar emojis för reklambranschen”

Resume

“Emojis för reklamare”

Feber

Dogwash - Advertising Emojis - Reklamkampanj - Månadens kampanj Resume - Clio Awards

“Have we died and gone to heaven?
Clio now has an #Emoji!”

 

CLIO Awards

Månadens kampanj i Resume i kategorin digitalt*

*April 2015

Plats #28 under kategorin ‘Verktyg’ på Apple App Store*

*27/4 2015

5400+ nedladdningar av appen under den första veckan*

*27/4-4/5 2015

10.000+ unika besökare på hemsidan under den första veckan*

*27/4-4/5 2015

Dogwash - Advertising Emojis - Cap & Design - Årets viktigaste formhändelser

CAP&Design listar “Årets stora formhändelser”

 

December 2015

Exempel på spridning i branschpress

 

Dogwash - Advertising Emojis- Bransch publicitet

Exempel på spridning och engagemang i sociala medier

 

Dogwash - Advertising Emojis - Sociala medier publicitet